woensdag 3 oktober 2018

Lukraak


Als er orde is, is er ook chaos. Porsha Gibeon leeft het chaotische leven. Een grillig leven met ongecontroleerde wendingen veroorzaakt door haar excentrieke gothic vriendin, de grof gebekte Nola Fester; haar armzalige broer, ‘gameboy’ Stern, en haar lompe vader Levine. Oh en haar kat, Shades natuurlijk. Ze hebben allemaal invloed op het leven van Porsha. Maken het onmogelijke mogelijk en zorgen ervoor dat het nooit verwachte toch gebeurt. Hoewel gezegd moet worden dat Porsha prima in staat is om haar eigen leven te verpesten...







Genre: Romantische komedie / Chicklit.
Taal: Nederlands (English: "Erratic").
Afgerond: 23 May, 2015 (NL 3 oktober, 2018).
Auteur: Eduard Meinema.
Verkrijgbaar als: Paperback / eBook 
Pagina's: 208.
IRC bijgewerkt: 3 oktober, 2018.

Gerelateerde werken: 2e deel 'Flapuit' gepland Najaar 2019.


Koop Paperback bij:

je favoriete boekhandel, of een van deze online shops: Amazon, Barnes & Noble; Books.A.Million; Indiebound.
Koop eBook bij:
Amazon (Kindle)Barnes & Noble (Nook)Bol.comiBooksKOBOSmashwords
Lees op:
OverDrive; Scribd

Synopsis / Flap tekst

Als er orde is, is er ook chaos. Porsha Gibeon leeft het chaotische leven. Een grillig leven met ongecontroleerde wendingen veroorzaakt door haar excentrieke gothic vriendin, de grof gebekte Nola Fester; haar armzalige broer, ‘gameboy’ Stern, en haar lompe vader Levine. Oh en haar kat, Shades natuurlijk. Ze hebben allemaal invloed op het leven van Porsha. Maken het onmogelijke mogelijk en zorgen ervoor dat het nooit verwachte toch gebeurt. Hoewel gezegd moet worden dat Porsha prima in staat is om haar eigen leven te verpesten...

Porsha Gibeon is begin twintig. Haar ‘slaapkamer – annex office’, is een zelfgemaakt design centrum waar ze hard werkt om haar eigen T-shirtmerk van de grond te krijgen. Klaar om de modewereld te veroveren en wanhopig op zoek naar de liefde van haar leven. Verliefd worden is gemakkelijk, het vinden van echte liefde lijkt bijna onmogelijk. Vooral als die geliefden de relatie met oude vrienden en familie verpesten.

Het leven van Porsha is onvoorspelbaar, hilarisch en op het randje. Of, zoals ze zelf graag zegt: ‘Het is mijn puinhoop en ik vind het geweldig!’

Inspiratie
Als vader van een "girl only" gezin, is inspiratie iedere dag, overal om me heen beschikbaar. Ik werd uitgedaagd om een ​​chicklit-roman te schrijven. "Dat kan ik wel" was makkelijk gezegd. Het schrijven van het verhaal bleek echt een uitdaging te zijn. En leuk! Ik wilde dat het 'edgy' was; een tikkeltje ruig en pikant. Verder wilde ik wat actie (lees mijn blog 'Chatterchick' om te begrijpen wat ik bedoel). Daarom zocht ik naar personages die niet typisch zijn voor de meeste chicklit romans. Maar het concept van een romantisch verhaal moest in tact blijven. Omdat ik wat onderzoek had gedaan naar Indie, het zelf fabriceren van T-shirts, merkte ik dat veel meisjes graag hun eigen Tee-merk creëeren. De protagonist van mijn verhaal was geboren, het enige wat ik nog nodig had, waren een aantal opvallende personages die het verhaal konden opleuken... Een gothic vriendin die op de begraafplaats werkte, was zeker een ongewone beste vriendin. Ik baseerde haar personage enigszins op de Nederlandse singer-songwriter, Lisa Lois. Als fan van acteur John Goodman was de vaderfiguur ook geen probleem. (Zijn naam, Levine, is gebaseerd op de echte naam van comedy-schrijver Chuck Lorre, bekend van series als 'Two and a half man' and 'Mom'). Door nog een derde personage toe te voegen, Stern, kreeg ik de mogelijkheid los te gaan op allerlei bijverhalen. Last but not least had ik een goede naam nodig voor de hoofdrolspeler. Ik heb gezocht naar een naam die ongebruikelijk, herkenbaar en liefelijk was. Wie zou geen Porsche willen?
Zoals ik in het begin al zei, is inspiratie overal om me heen."Lukraak" boek, een set-up, waarbij verschillende personages worden geïntroduceerd die in de sequels terug zullen komen...

Lijst van karakters

Alle personen in alfabetische volgorde. Bijnamen en karakters die alleen bij hun voornaam worden genoemd, staan onderaan de lijst. Naamloze karakters zijn niet in deze lijst opgenomen!
  • Chris "Oksel" - drummer (*)
  • Nicholas Bailey - 'Nick', keyboards speler
  • Michael Bolton - naamvermelding
  • John Coffey - naamvermelding
  • David Cullen - naamvermelding
  • Michael Clarke Duncan - karakter in 'The Green Mile', naamvermelding 
  • Daniel Fallon - zoon van Nola's werkgever, Porsha's date
  • Nola Fester - beste (gothic) vriendin van Porsha
  • Levine Gibeon - vader van Porsha (en Stern)
  • Porsha Gibeon - protagonist
  • Stern Gibeon - brother of Porsha
  • David Guetta - naamvermelding
  • Peter Hofstedt - makelaar / Dynarent Real Estate
  • Stephen King - naamvermelding
  • Bruno Mars - naamvermelding / concert
  • Johnny Meszaros - drugs crimineel
  • Jim Morgan - directeur School
  • Jack Nicholson - naamvermelding
  • Rick Palmer - zanger
  • Sheila Palmer - achtergrond zangeres
  • Rico Sanchex - tuinman
  • Selah Sue -naamvermelding
  • Melanie Strater - student van Levine Gibeon
  • Simon Strater - lid van schoolbestuur 
  • Johnny 'Zweethoofd' - bass guitaar speler (*)
  • Amy Winehouse - naamvermelding
  • zTag - graffiti kunstenaar, vriend van Nola. 
  • (*) In feite een bijnaam, maar hier vermeldt om spoiler te voorkomen!
Bijnamen en karakters / objecten die alleen bij de voornaam worden genoemd (alfabetische volgorde):
  • 'Blue Moon' - gay bar
  • 'BouTEEque' - voorlopige merknaam, Porsha's Tees
  • 'Caelum cemetery' - Nola's werkadres
  • Carter - familie van overleden man
  • 'Gameboy' - bijnaam = Stern Gibeon
  • 'GIDDY' - naam van de band
  • 'Gopher' - familie van overleden man
  • Jenny - date van Levine Gibeon
  • 'Levi' - afkorting van Levine Gibeon
  • Mr. and Mrs. Hampton - buren
  • McMuffins - familie van overleden vrouw
  • Mia - bijnaam voor Porsha's auto, een Mazda MX-5 Miata
  • 'Melly the Belly' - bijnaam = Melanie Strater
  • 'Oude Fallon' - Nola's werkgever; vader van Daniel Fallon
  • 'Rainbow House' - woonhuis van de Gibeon familie
  • 'Shades' - Porsha's Maine Coon kat
  • 'Zola' - bijnaam = Nola Fester


Lukraak werd voor het eerst gepubliceerd op 23 mei 2015 (alleen in het Engels: 'Erratic'), onder het pseudoniem Kinsey Corwin. (Porsha werd in die tijd nog geschreven als Porsche). De cover was slechts een basaal, surrealistisch paar lippen en schoenen.

Wie is Kinsey Corwin?
Een synoniem dat ik gebruikte voor dit eerste boek.

Waarom Kinsey Corwin?
Ik wist dat ik chicklit kon schrijven. Maar ik was een tikkeltje ongerust dat lezers niet zouden accepteren dat een thrillerauteur dit genre zou schrijven. Vandaar een pseudoniem.

Maar waarom Kinsey Corwin?

Het moest een vrouw zijn, dus Edward de Vere was een 'no go'. Die naam leek hoe dan ook bezet ... Ik probeerde een paar namen uit, geen enkele leek voor mij te werken. Net toen ik besloot alsnog mijn eigen naam te gebruiken, herinnerde ik me de naam 'King of Hearts'. Die naam heb ik een beetje vervormd naar Katie O'Heart. Een naam die mooi klonk, maar nog steeds te alledaags was. Ik had iets sterkers nodig. Ik heb de etymologie van King opgezocht en vond Kinsey als oud Engels voor King, terwijl Corwin 'Vriend van het Hart' betekent. Ineens had ik een naam! En zo werd het voor het eerst gepubliceerd onder de naam Kinsey Corwin. Tot... je weet wel, de onvermijdelijke wendingen in mijn leven..., bleek dat er echt een Kinsey Corwin bestond. En ze schrijft nog ook. Einde van (dit) verhaal. Vanaf dat moment gebruik ik mijn eigen naam.