dinsdag 16 januari 2024

Heb je 'm?

Als je veel schrijft, heb je veel documenten. Vol goede moed bewaar je die bestanden systematisch op je computer, zodat je alles snel kunt terugvinden. Tot je op een dag gewoonweg niet genoeg tijd hebt en je denkt...
Geef het maar even mooie naam, dan sla ik het morgen netjes op.
Wat je natuurlijk gewoon vergeet.

Of je slaat het per ongeluk in de verkeerde map op.
Of op een USB-stick.

Voor je het weet heb je overal documenten ‘opgeslagen’. Sommige op de ouderwetse manier getypt, op een typemachine ("Op een dag zal ik ze overzetten naar Word..."). Anderen, vaak de eerste teksten die je ooit schreef, in verouderde tekstverwerkers (WP4.2 iemand?). Als je geluk hebt, is het nog met een van de eerste matrixprinters afgedrukt. Maar, held die je bent, jij hebt alles netjes op orde. Totdat je computer het niet meer doet en je alles naar een nieuwe computer moet overzetten. Een computer met weer een nieuwe versie van een tekstverwerker. Ondanks alle beloftes dat het overzetten vlot zal verlopen, gaan bij elke transversie stukjes tekst verloren. Net zoals karakters en letters in oude tekstverwerkers na verloop van tijd spontaan verdwijnen. Opslag en vernieuwing zijn noodzakelijk. Dat is deels de reden dat ik heb besloten om al mijn korte verhalen in gedrukte vorm uit te geven, zodat er in ieder geval een papieren versie zou zijn als de ebook bestanden ooit zouden verdwijnen of delen van de tekst spontaan zouden "oplossen".

Laten we hopen dat het papier niet te snel vergaat...

Om zoveel mogelijk van mijn Flash & Shorts "snel" op papier te kunnen publiceren verschijnen er dit jaar een aantal nieuwe titels in de Vinyed-serie. Om deze edities in het Engels, Nederlands en Duits te synchroniseren, moet ik een achterstand inhalen, omdat tot nu toe slechts enkele van mijn korte verhalen in het Duits zijn gepubliceerd. Vanaf vandaag is Vinyed boek 3 "Hartsgeheim" rechtstreeks verkrijgbaar bij de auteur en jouw favoriete (online) retailer.

Abonnees van mijn nieuwsbrief ontvangen een aparte mail met een code om deze editie tot 22 januari gratis te downloaden.